the Galapagos islands (AMAZING)

Na zijn we via maar twee stops in Huanchaco en Vilcabamba, waar we alleen gerelaxed hebben, eindelijk op de Galapagos eilanden in Ecuador aangekomen, hier hebben we zolang naar uitgekeken!

Om jullie het beste uit te kunnen leggen waarom de Galapagos zo special zijn moet je er eigenlijk zelf heen want de interactie met de dieren hier is zo special dat je het eigenlijk niet in een verhaal uit kan leggen.

We 'll give it a go:

De eerste dag dat je aankomt moet je gelijk op het vliegveld de entree fee betalen van $100 dollar p.p., dit geeft je dan toegang tot alle eilanden van de Galapagos.

Veel mensen die een tour vooraf geboekt hebben in hun eigen land of in Quito of Guayaquil die vertrekken dan nog diezelfde dag mee op een tour.

Aangezien wij op de “Budged” tour zijn boeken wij onze cruise op het eiland zelf en dit is dan ook gelijk de goedkoopste optie. Er kan soms wel $350 dollar tussen een boeking op het vaste land en het eiland zitten.

De eerste dag hebben we niet echt veel uitgevoerd aangezien we een f........ing nachtbus van Loja naar Guayaquil hadden met een chauffeur die s'nacht de juiste knopjes op het dashboard niet kon vinden. Gevolg lichten aan en keihard de muziek op om 4 uur s'nachts.

De 2de dag zijn we naar het Darwin center gegaan op het eiland Santa Cruz om de grooste schildpadden die hier rondlopen inclusief lonesome George te bezichtigen. Ze lopen ook gewoon vrij rond op het eiland maar op het Darwin center zie je ook .

Na heel veel vergelijk en geshop hebben we toch een goede boot weten te vinden die ook nog een beetje betaalbaar was.

De guantanamera is een tourist class boot dat wil alleen maar zeggen dan je redelijk goed eten hebt en een warme douche na het snorkelen en een goede engels talige gids.

Het enige wat je moet doen als je ooit voor een galapagos tour gaat dan vraag goed door wat er allemaal bij zit en voor welke eilanden die een vergunning heeft want sommige boten mogen niet op bepaalde eilanden varen.

Na 2 dagen pinnen met 2 pasjes kregen we de $1940 dollar (voor 8 dagen) bijelkaar en was de juffrouw van het kantoortje ook weer blij en wij iets minder.

Na s'avonds een goede steak te hebben gegeten hebben onze laatste nacht in hotel espana ($15 p.p) doorgebracht.

De derde dag begint onze cruise om 12 uur s'middags en en na de inspectie van de boot en de lunch moeten we zeggen dat we het een stuk slechter hadden kunnen treffen.

De quantanamera is een 30 meter lang schip dat vroeger ook werd gebruikt voor duiktours

het heeft een cap.voor 16 toeristen en 6 bemanningsleden.

Het heeft ook nog 2 suites met ruimte voor 3 personen I.p.v. 2 en drie keer raden waar wij in slapen.....

Na de luch zijn we weer aan wal gegaan om de high lands van het eiland te verkennen waar veel vulkanische kraters liggen en natuurlijk de mega schildpadden die wel 170 jaar kunnen worden.

S'avonds zijn we na de lunch en een hoop pillen tegen zeeziekte om middernacht vertrokken naar het eerste eiland Rabida.

De tweede dag op het schip begint al om 6.45 uur en een kwartier later zitten we al aan het ontbijt

en om 8 uur zitten we in de dingy richting het eiland om daar langs de rotsen van het eiland Rabida te gaan snorkelen.

Het eerste wat je dan al op opvalt is de zeeleeuwen  die onder je door zoeven en laten zien hoe je een vis moet vangen en die ze dan ook weer aan je moeten laten zien

Veel soorten vissen maar weinig koraal aangezien het een vulkanisch gebied is zie je alleen maar rotsen en dan de dieren natuurlijk.

Na de lunch zijn we richting Santiago gevaren wat een groter eiland is met een vulkaan die

we dan ook gaan beklimmen.Hij is maar zo'n 115 meter hoog en geeft een fantastisch uitzicht over de omgeving. Bartolome heeft ook een kleine groep pignuins en daar hebben we ook mee gesnorkeld echt super! Verder is dit eiland bekent van de beroemdste foto van de galapagos: Pinnacle rock.

Morgen doen we een 7 uur durende navigatie naar Genovesa waar maar een paar boten mogen komen dus we hebben geluk of niet natuurlijk want het is open zee en de golven zijn hoog dus maar een extra pilletje ingenomen.

De derde dag liggen we in Darwin bay om het ritueel van opstaan, ontbijten en dingy varen maar weer eens te herhalen maar nu om de fur sea lion te zien waar we mee kunnen zwemmen.

Heel verrassend als ik achterover uit de dingy val en dan gelijk 2 meter onder me een haai te zien zwemmen . Ik gelijk weer naar boven om sandra te waarschuwen en schreeuwend shark shark dacht zij natuurlijk dat ik een grapje maakte. Hier moet je geen grapjes over maken San.

Dus na een haai en een zeeschildpad weer op zoek naar de zeeleeuwen waar je mee kan spelen en dan zie je iets in je ooghoek en dan hoop je maar dat het de zeehondjes zijn.(hier zitten ook hammerhead sharks)

Het eiland zelf is echt de moeite waard, zoveel vogels bij elkaar zie je nergens anders. Vooral de die hun rode keelzak hebben opgeblazen zijn erg mooi, en behalve blue footed boobies hebben ze er hier ook met rode voetjes!

Na de beste bootrit voor de maag (sandra:2 zakjes vol) komen we s'ochtends aan op North seymore

wat weer ten noorden ligt van Baltra en Santa Cruz.

Half zeven staan we alweer aan wal om daar de beroemde blue footed booby te zien. Het is gelijk een broedplaats dus de witte jongen liggen ook lekker in de zon te pitten tussen de fur sea lions en land iguanas.

Na ontbijt vertrekken we naar Baltra waar 13 mensen afscheid nemen en weer het vliegtuig moeten pakken.wij blijven met een meisje uit Brisbane als enige over.

Ik denk dat ik maar eens op het strand ga liggen vanmiddag of een beetje met de white tips ga zwemmen....... we hopen dat er leuke mensen terugkomen!

Na een middag snorkellen en een best relaxed dagje is zo rond het avondeten iedereen gearriveerd op de boot, de koffers beloofde niet veel goeds, maar het is meteen duidelijk: hele leuke mensen!

Die avond hebben we ons dan ook goed geamuseerd met gratis capirinha, muziek en dansen (jaja zelf wij moesten eraan geloven!)

een korte navigatie voor het ontbijd bracht ons naar plazas, een islet van santa cruz. Weer heel anders, dat geld trouwens voor alle eilanden wat betreft uiterlijk zijn ze allemaal anders.

En daarna naar Santa Fe, tijdens het varen lekker op het zonnedek liggen lezen.

De Volgende dag was Espagnola aan de beurt, het snorkellen werd steeds beter. Veel zeeschildpadden gezien en ook die net uit het ei kwam. We bleven een hele dag bij / op dit eiland en dat was ook nodig, snorkellen en s'middags een grote wandeling naar onder andere een blowhole.

Espagnola is beroemd om de grote albatrossen die hier broeden met vooraf een merkwaardig liefdesspel

Als laatste voor we teruggingen naar santa cruz was het eiland Floriana aan de beurt, hier is het beroemde postoffice wat de walvisvaarders sinds 1792 in gebruik hadden en waar toeristen nu nog steeds kaarten achter laten die anderen dan oppikken om zelf te bezorgen, heel leuk systeem, of het werkt.....

Daarna een bezoek aan een lavagrot, waar op sommige plekken water in staat. Weer heel iets anders.

Na de lunch is het tijd om 5 uur te varen terug naar santa cruz, we zijn zo moe dat we een lekkere siesta nemen! S'avonds gaan we het dorp Puerto Ayora in om onze laatste avond gezellig in een barretje door te brengen. Om 11 uur moesten we de oudste van de groep ( niemand weet hoe oud, maar we noemen hem gekscherend Darwin) van de dansvloer slepen en gaan we terug naar de boot voor de laatste nacht, want de dag erna is het na een bezoek aan het Charles Darwin centre afgelopen...

Heel jammer dat het alweer om is maar op een geweldige ervaring terugkijkend zitten we dus nu weer in hotel Espagna in Puerto Ayora, maar we zijn hier nog niet helemaal klaar, morgen gaan we naar Tortuga bay en de dag erna naar het eiland Isabella, waar we ook zeker een paar dagen gaan rondkijken!

Greetings from the Galapagos

Comment

Want to receive an email when a new travel story is added? Signup for the mailinglist