muggenbeten, jaguars en tempels

hoi,

Alweer een nieuw verhaal, want we gaan snel en maken veel mee!

Na Potosi en het mijnen avontuur zijn we richting La Paz gegaan, een stad op 3660 meter hoogte en ongeveer 6 miljoen mensen, niet echt aan ons besteed....Bovendien hebben we er geen foto's van en hoorden we enge verhalen over berovingen, dus na het eten van een paar kroketjes in de nederlandse bar en het vieren van (na de gebeurtenissen wat lauwe) konninginnedag, zijn we dan ook redelijk snel richting Rurrenabaque gevlogen.

Gevlogen? het is maar 235 kilometer! ja weten we maar met de bus doe je daar rond de 20 uur over, en de weg is alles behalve veilig, kunnen eigenlijk geen twee auto's naast elkaar en dat moet dus wel.... Dus ja vliegen, en dan ben je na die paarhonderd kilometer toch al in een totaal andere wereld. Namelijk vanaf de hoogvlakte naar bijna zeeniveau, en benauwd, tropisch, echt heerlijk! Het voelde bijna zoals Azie en zelfs de mensen waren relaxed. Rurre is een leuk plaatsje aan de rivier de Beni, waarvandaan je de pampa's inkunt en de andere kant op het nationaal park (jungle) Madidi.

Eerst zijn we de drie dagen de Pampa's (wetlands) ingegaan, met de jeep naar een ander plaatsje, daar de boot in en dieren bekijkend naar de lodge (niets luxe, maar prima) voor eten (kregen we veel te veel) Vanuit de bar was de zonsondergang echt super, totdat de muggen kwamen....

Die avond op zoek gegaan naar kaaimans, eentje van 10 cm gevonden, maar ja we werden toch door muggen aangevallen en er lag een kaaiman van 5 meter permanent onder de lodge in het water, dus....

De groep was heel leuk, wij en 6 australiers, netwerken nu al, haha...

de volgende dag gingen we anaconda's proberen te vinden, nou echt hel: we hadden zo ongeveer alles aan wat we bij ons hadden, maar ze staken gewoon overal doorheen! door jeans, drie lagen t-shirts, alles! en natuurlijk geen anaconda's..... maar wel 100 muggenbulten rijker. Daarna wel leuk zwemmen met de roze rivierdolfijnen, we hadden geluk dat onze boot het eerst daar was en we de dolfijnen 5 minuten voor onszelf hadden, heel uniek. En akelig want soms voelde je wat langs je gaan en dan weet je maar al te goed dat er niet alleen vriendelijke dolfijntjes zitten daar.....

Na weer een nacht goed slapen was het nog pirana's vissen (alleen Kate heeft er gevangen)

en terug naar Rurrenabaque na weer een goede lunch.

Helaas gebeurde er op de terugweg iets waardoor ons goede gevoel over de toer in een klap wegwas: De chauffeur (Boliviaans) reed zonder te remmer met twee wielen over een straathond!! echt afschuwelijk, we waren allemaal ontzet en na 100 meter hadden we de chauffeur zover dat hij toch stopte (eerst reed hij gewoon door) Matteo stapte uit en rende terug naar de hond die nog in leven was, al was er geen hoop meer voor het beestje. Hij wilde het uit zijn leiden verlossen, maar hoe? een steen bleek te moeilijk en bovendien moet je uitkijken voor Rabies in deze streken.... Hij probeerde een paar cowboy's over te halen iets te doen, maar die vonden het maar vreemd dat er zo'n ophef over gemaakt werd, en na heel veel woorden hebben ze met een botte machette halfslachtig iets geprobeerd, maar de hond liet hen niet dichtbij genoeg... Uiteindelijk hebben we het hondje daar moeten achterlaten en hebben we de hele weg (nog zeker 2 uur) op de chauffeur gescholden. Okee het werkt anders in deze landen, maar als je toeristen rondrijdt moet je wel weten dat wij dat niet gewent zijn en heel erg vinden....

Goed de volgende dag zijn we met de zelfde groep vertrokken naar de jungle, iets totaal anders, maar zeker aan te raden, zo mooi en prive vergeleken bij de pampa's! De boottocht was nat en sommige stukken was het ondiep dus trok onze gids zijn broek uit en ging de boot trekken... De lodge was op zijn zachtst een verassing! het leek alsof er al jaren niemand meer gekomen was, maar binnen een mum van tijd was er een keuken gebouwd, vuur gemaakt en de slaapkamer opgeknapt. En wij vonden alles prima, konden ons vermaken met ons nieuw geleerde kaartspel Janef.

Alweer was het eten veel te veel en te goed, dus met volle buiken gingen we de eerste wandeling in de jungle doen, naar een soort zandmuur van rond de 60 meter waar allemaal papegaaien in woonden, erg leuk. Onderweg zagen we omdat het geregend had veel dierensporen, onder andere van grote katten en tapirs.

S'avonds na het eten gingen we voor de avondwandeling en weer overal die sporen! Op een gegeven moment zag de gids twee gele lampjes en dat was dus een Jaguar! (niet de auto) echt super om zo dichtbij te zijn! De volgende dag liepen we een deel van hetzelfde trail en zagen we dat hij ons waarschijnlijk achtervolgd had, uit nieuwsgierigheid zei de gids.

We kwamen uit bovenop de zandmuur met die papegaaien en hadden een mooi uitzicht over een deel van het park, niet te dichtbij de rand want die is erg onstabiel en er staat al een gedenkteken van een jonge Israelier.....

De jungletoer vonden wij persoonlijk leuker dan de pampa's....

Na een lekker korte vlucht terug naar La Paz zijn we verder gegaan richting het Titicaca meer, echt heel mooi! het ligt op de grens met Bolivia en Peru. Wij zijn in geweest en Isla del Sol. Een eiland met inca ruines (hebben we niet echt bekeken) en een heel leuk authentiek dorpje in het midden, in plaats van de toeristische dorpjes waar de boten aankomen. Dus in dat dorpje zijn we een nachtje gebleven. Helaas wel weer te snel besloten in welk onderkomen, want later bleek er voor 4 euro (i.p.v. 2) een super hostel te zijn met bedden en schone prive wc's! en waar wij sliepen lagen de matrassen op de grond en de wc's .........

Nu zijn we in de oudste stad van zuid amerika, Cusco in Peru. Vanuit hier hebben we een aantal dagen in de sacred valley doorgebracht, uiteraard bezocht (jezus wat duur, alleen entree al 35 euro per persoon!) echt wel indrukwekkend! heel goed bewaarde ruines van een oude inca beschaving, best een grote stad geweest en de omgeving!! echt super tussen de grillige bergen, je vraagt je echt af hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.... Aguas Calientes is het dorpje waar je heen gaat als je de inca trail niet loopt, kan alleen per dure trein en is mega toeristisch. Hiervandaan gaan bussen omhoog naar de ruines, maar wij wilden graag omhoog lopen om 4 uur s'ochtends, nou dat hebben we geweten, geen lucht!!!! zo steil, ik ben echt blij dat we de trail niet hebben gedaan en mijn knieen zijn blij dat we de bus terug naar beneden hebben gepakt! Maar het was wel apart en het gaf ons hoop op een van de eersten te zijn (er stonden helaas al 300 mensen in de rij) We hebben de berg in het park zelf dus ook niet beklommen, vonden het wel genoeg... en hebben van het uitzicht genoten bij het wachtershuisje.

Na twee nachten in aguas calientes en een nacht in Ollantaytambo, een leuk dorpje met ook mooie ruines, super goede steaks en leuk gezeldschap (we waren Matteo en Kate van de toers daar weer tegengekomen en nog twee leuke mensen waar zij mee samen reizen op de moter <jeroen is helemaal niet jaloers hoor>) Zijn we weer terug om Cusco te bekijken en donderdag vliegen we naar Lima om meteen door te gaan naar boven, want Lima daar willen we niet blijven.... (ja we vliegen weer 400 kilometer om een busrit van rond de 20 uur te vermijden)

groetjes

Comment

Want to receive an email when a new travel story is added? Signup for the mailinglist